Voor Inter-IKEA hebben we de duurzaamheidsprestaties van de IKEA catalogus verbeterd door de hele toeleveringsketen te optimaliseren met één kleine maar slimme big data-tool. De tool bevat data dashboards voor inkopers, leveranciers en retailers, die de hele levenscyclus van de catalogus beïnvloeden.
De tools voor de toeleveringsketen resulteren in enorme duurzaamheidswinst op het gebied van onder ander energie, afval, en water, direct vanaf het eerste jaar, en ieder jaar daarna een beetje meer. Vanwege het printvolume van de catalogus heeft dit project een positieve invloed op de wereldwijde printindustrie. De jaarlijkse verbeteringen spreiden nu zelfs uit naar gerelateerde industrieën.
Lees de onderstaande projectcase over het proces, de strategie, de innovaties en verdere verbeterprocessen van het project.
"Ik heb me de ware kracht van IKEA pas echt gerealiseerd toen we dit project deden", zegt Matthieu Leroy, duurzaamheidsspecialist bij IKEA Media Production. Om de groene inkoop van papier en drukwerk voor zijn catalogus van 217 miljoen exemplaren te verbeteren, werkte de meubelgigant uit Zweden in 2014 met ons samen en we hebben ons hard gemaakt om een aantal opmerkelijk effectieve big-data-tools te creëren.
"De resultaten overtreffen onze verwachtingen. In het eerste jaar daalde het energieverbruik van de catalogus met 8%, terwijl de CO2-uitstoot met 2% daalde. Dat klinkt misschien bescheiden, maar met een dergelijk grote oplage komt dit neer op 285.000 vaten olie die elk jaar in de grond achterblijven, en de CO2-uitstoot van 155.000 autokilometers. Bovendien nemen deze verminderingen nog maar net toe, en versnellen ze." - Matthieu Leroy
Samen creëren IKEA en Except 's werelds grootste op duurzaamheid gebaseerde, zelflerende toeleveringsketen. De energiebesparing zal naar verwachting elk volgend jaar toenemen. En het gaat niet alleen om de energie- en CO2-aspecten van de oplossing. Het online magazine 2Degrees schrijft dit over het proces:
"Voordat ze met inkopers in gesprek mogen gaan, moeten leveranciers ook rapporteren over veel milieu-KPI's (energie, water, afval, emissies) van de pulp-, papier- en printproducties, evenals al het transport, en de arbeidsomstandigheden van arbeiders.
Deze data creëren een duurzaamheidsprestatieprofiel voor elke leverancier. IKEA-inkopers gebruiken dit profiel vervolgens om hun aankoopbeslissingen te onderbouwen en leveranciers te selecteren wiens prestaties zullen bijdragen aan IKEA's eigen duurzaamheidsdoelen."
De gegevens worden verwerkt in ons online big-data-dashboard, waardoor duizenden datapunten in intuïtieve overzichtsgrafieken direct zichtbaar en begrijpelijk zijn. Hierdoor kunnen inkopers en leveranciers direct prestatiemogelijkheden zien en sneller, beter en met blijvende positieve impact kritische beslissingen nemen.
“Vanwege deze vereisten, normen, processen en tools is de IKEA catalogus nu de grootste printproductie ooit die is gedrukt op 100% Forest Stewardship Council ™ gecertificeerd papier (FSC ™ Mix Credit) en die het FSC ™ -logo draagt. Dit betekent dat de hele productieketen van IKEA catalogi, van bos tot drukker, FSC-gecertificeerd is om een duurzamere oorsprong van het hout te garanderen.
Het oorspronkelijke doel was om met de catalogus van 2016 100% FSC te bereiken, maar door een grondig leveranciersselectieproces op te bouwen en samen te werken met de meest verantwoordelijke papier- en printleveranciers, is dit doel al bereikt in 2015 - een jaar eerder dan gepland.” - Matthieu Leroy
See this article for more details: 2Degrees: Mission impossible? Making the IKEA catalogue production more sustainable and FSC certified. We’ll be publishing more news and details about how and what soon, so if you’re curious keep an eye out.
Except's impact
Lees meer over de impact die we met de projecten dit jaar hebben bereikt in Let the Numbers' Speak, Except's yearly review.
IKEA Media Production engaged Except to showcase the sustainability achievements and ambitions of its 200-million-copy catalogue. Together we created a storytelling infographic for the IKEA customer-facing staff, and a data-packed dashboard for internal stakeholders such as store co-workers, catalogue responsibles, PR, social media, communication, sustainability and marketing managers and teams. The tools have been introduced to thousands of employees, permeating learning and awareness.
The IKEA catalogue with more than 200 million copies is the largest annual print run in the world. IKEA Media Production has worked diligently to improve the catalogue’s sustainability performance. To find new ways to boost its performance, IKEA Media Production engaged Except. Together we applied a new systems-thinking approach and found powerful ways to raise performance.
With implementation partners Trade Extensions and Deloitte we created new visual big data tools in less than a year. Together we realized a sustainability-driven learning supply chain that is now helping transform the biggest paper and print suppliers worldwide.
Tim Horsten
CSR Consultant / Ingenieur